Tuesday, December 25, 2018

Hej, du. Ja, dig. Dansker.

Hej, du!

Ja, dig.

Dansker.

Der sidder bag skærmen og guffer chips og kyler sodavand ind i dig.

Hvis jeg var dig, vil jeg straks møde op på Folketinget med en røvfuld skovle og dele dem ud til de folkevalgte. Derefter vil jeg henvise dem til kystområderne og få dem til at bygge diger.
Seriøst. Husk, Danmark ligger i snit kun ca. 30m over vandniveauet - og mange områder, såsom store dele af Himmerland, ligger faktisk under. Sådan vil det se ud, hvis der kom en stigning på ca. 30m.

Ja, få for engangs skyld beslutningstagerne til at tage lidt langsigtede initiativer. På den måde kunne vi måske sikre, at dine børn og børnebørn en dag får at se (f.eks.) den smukke hede i Skjern-området. Fordi som tingene står nu, ser det ikke så godt ud.

Alle eksperter er nu enige. Alle målingerne overstiger selv deres vildeste værste forudsigelser. Over halvdelen af verdens pattedyr er forsvundet de sidste 50 år. Kloden bliver varmere og varmere, men de folkevalgte tøver at tage initiativer, der reelt vil gøre en forskel. Hvad fanden sker der?

Fortsætter den vestlige civilisation på denne måde, er der kun ét udfald, der er sikkert: vi frembringer vores egen (samt en række andre uskyldige livsformer med i købets) udryddelse. Naturen skal nok klare sig, det er helt sikkert. Livet er ufatteligt svært at udrydde, og derfor vil menneskeheden måske også kunne overleve. Faktisk er det, menneskeheden har gang i også en løsning, når man tænker over det...

Selvom danskerne flytter ikke så hurtigt til byerne som i resten af EU, bor der stadig over halvdelen af befolkningen i byer i dag.
Når man kigger nærmere på, hvad livet i byen betyder for et nutids menneske, er det også temmelig foruroligende.
Den luft vi indånder, gør os syge. Det vand vi drikker, gør os syge. Den mad vi spiser, gør os syge. Den travle hverdag og stadig stigende krav om kompetitivitet gør os syge. FFS selv (noget af) den medicin vi indtager, gør os syge!! Det er de folkevalgtes ansvar, at sikre befolkningens sunde trivsel. De svigter pænt meget, synes jeg.

Jeg mener klart, at beslutningstagerne har et ansvar, at deres passivitet er delvis skyld i tingenes tilstand - både dem, der styrer showet nu, men også dem fra de sidste mindst 50 år. Videnskabsmændene har råbt vagt i gevær i snart hundrede år... Allerede i midten af 1800-tallet blev der fremlagt hypotesen om, at den industrielle revolution vil medføre luftforurening og på sigt klimaforandringer. Svenskeren Arrhenius var en af de første, der snakkede om eventuelle temperaturstigninger i forbindelse med global opvarmning. Er det ikke ligesom, der er nogle der trækker hæftigt i alarmklokkerne? Var det ikke på tide, nogen tog dem alvorligt?

Det gør i hvert fald den nuværende regering ikke. Deres vattede klimaudspil lyder ikke specielt ambitiøst - på trods af, at de påstår det modsatte derinde. At reducere antallet af biler, der kører på fossilbrændstof, og gradvist erstattte dem med el-biler over de næste 15 år kunne umiddelbart lyde fornufitgt nok. Men i virkeligheden er det jo mere et plaster på såret end andet. Vi kan ikke vente 15 år!!! Det, der chokerer mig mest i udspillet er, at der står ingenting om at plante træer... Sammen om en grønnere fremtid? Hvordan havde du tænkt dig, at gøre det, Lars Løkke? Ved at male alle dine små elbiler grønne eller hva'???

Og i bund og grund er problemet som så ikke så meget bilerne. Årsagen til at verden er ved at gå af lave er ganske enkel - der skal kun ét ord til at forklare det: Grådighed. Så længe hovedmotivationen for de fleste menneskers beslutninger ligger i, "Hvor meget får jeg ud af det?", så har vi et problem.
Engang var opkrævningen af skatte og tiende en forsikring mod bl.a. fjendtligt anlagte naboer. Staten sørgede for at sikre deres borgere og derfor var deres skattekroner brugt på noget, de umiddelbart fik direkte udbytte af. Sådan var det op til 50'erne, da pengeskabelse begyndt at blive udliciteret til private banker. Da begyndte bankernes tyranni.

Det er jo snyd, hvorfor skal det være bankernes privilegie, at kunne skabe penge ud af det blå? Det gad jeg også godt. Da jeg var teenager, kendte jeg en snydekode til Ghostbusters-spillet på min C64, man skulle taste "BUTTERFLY" mens spillet loadede, og det gjorde, at man startede spillet med 525.000$ og ikke de usle 5.000 man normalt fik, hvis jeg husker rigtigt... Er der ikke en eller anden herinde, der kender til sådan nogle cheatkodes til min netbank??

Men så har jeg et sprøgsmål til alle spekulanter og andre godtfolk derude, der skaber deres velstand på andre menneskers ulykke: Hvem kommer til at bruge alle de virtuelle milliarder, når menneskeheden har udryddet sig selv?

Vi aner ikke, hvad der kommer til at ske. Men ét er sikkert. Det bliver så meget vildere end det, vi nogensinde har kunnet forestille os!!

Så ja, hvis jeg var dig, min danske ven, vil jeg begynde at skide grønne grise i den grad!!!
Og forresten... God Jul og Godt Nytår!!

No comments:

Post a Comment